ojo que no es tan dificil.
Mira estos fragmentos de mi archivo de cosas navales, la traduccion al ingles de info alemana.
In the early morning of 13th December, 1939, SPEE was in position 34°27'30" S, 49º 55' W. steering 155° at 15 knots. This had been her course during the night, the intention being to alter to 335º at 0600 in order to patrol this particular area.
The sky was cloudless, visibility about 20 miles.
At about 0552 there appeared off the starboard bow at first two and then four thin masts at a range of about 31,000 meters.
At 0600 AGS identified Exeter and at 0610 AGS fully identified the squadron.
A 31000 m, desde un barco con posiciones de observacion elevadas e instrumentos opticos, no pudieron identificar a los cruceros ingleses. Les tomo 8 minutos, y a 15 nudos, avanzar 3600 m hasta los 27400 m (14.7 millas) identificar al Exeter. Esto en una latitud meteorologicamente mas benigna y casi en verano.
La version inglesa de lo mismo:
At 0520/13th December, the Squadron was in position 34º34'S, 49º 17' W. With the last of dawn I exercised manoeuvering signals, and then re-formed the squadron on a course of 060 speed 14 knots in the order AJAX, ACHILLES, EXETER.
Lo interesante es que si los alemanes navegaban con rumbo 155 y los ingleses con rumbo 60, el Spee veia los 3 COSTADOS de los cruceros, 200 m de eslora cada uno, y aun asi le costo identificarlos.
Dudo muy seriamente que Isaac haya podido ver al Invincible, de popa, a 15 millas y darse cuenta que la superestructura estaba desplazada. Y si ocurrio fue a mucho menor distancia.