Noticias de la Armada de Chile

Eduardo Moretti

Colaborador

La Armada de Chile recibió la certificación del rompehielos “Almirante Viel” para operaciones en aguas antárticas​

Por
Redacción
-
8 diciembre, 2024



 

Se hacen pocos los 3 P-295 y los 2 P-3 ACh.

Si bien se complementa con 2 P-111 y 7 P-68 Obserber para funciones marítimas, la costa chilena contando Antártica e Islas Esporádicas requiere de una flota aeronaval de ala fija más numerosa en el segmento medio (P-295) y Alto (P-3) para apoyar las rotaciones y la operación simultanea en distintas tareas.

En ello, podría ser una solución interesante el reemplazar los 2 P-111 por 2 P-295 ASW adicionales, mediante un esfuerzo presupuestario.

Asimismo, a través del presupuesto del EMCO o DIRECTEMAR (porque la prioridad del uso de los recursos frescos de la Armada va por otro lado: FUERSUB y Escuadra) se puede contribuir a balancear el desgaste de los medios tripulados de la Aviación Naval a través de un grupo adicional de 03 UAS MALE como el Hermes 900 MP (aprovechando logística existente), destinandose a fortalecer la conciencia situacional sobre el mar con funciones secundarias muy relevantes sobre el pesca ilegal y narcotráfico que entra por la costa norte de Chile, porque son medios con alta permanencia (30 horas), de empleo diurno/nocturno y bajo costo de operación.

No veo que se pueda sostener mucho más dado el limitado presupuesto de operación (con números ya conocidos).

Saludos
 
Está claro que los recursos son los que son, y estoy de acuerdo en que no vale la pena adquirir más P-3 o Persuaders por una cuestión de costos, no sólo de adquisición, sino por costos de operación y mantenimiento. Así que sí, sería conveniente complementar lo que hay con unos 5 UAS como el Hermes 900 versión marítima, o equivalente.

Algo como esto, con una autonomía de unas 25/30 horas y un alcance de 300 km

 
Está claro que los recursos son los que son, y estoy de acuerdo en que no vale la pena adquirir más P-3 o Persuaders por una cuestión de costos, no sólo de adquisición, sino por costos de operación y mantenimiento. Así que sí, sería conveniente complementar lo que hay con unos 5 UAS como el Hermes 900 versión marítima, o equivalente.

Algo como esto, con una autonomía de unas 25/30 horas y un alcance de 300 km


En el plano de lo táctico los Bayraktar veo más útiles en la Aviación de Ejército (en la Aviación Naval si tuvieramos algo como el TCG Anadolu, un sueño).

Bayraktar TB2 es importante tomando las lecciones de Ucrania, lo pensaría como un primer escalón (supresión de comunicaciones, mando y sensores de campaña)

Mi segundo escalón sería aumentar números de merodeadoras Harpy NG para blancos tácticos más duros y de oportunidad:


Mi tercer escalón serían enjambres de drones FPV para apoyo directo de infantería, o bien derechamente orgánicos en infantería.

Con eso adiós MD-530F que ni computadora de tiro tiene, ni FLIR, ni contramedidas ni nada. Totalmente atrasado.

Obtienes mucho más capacidad y bajas el riesgo por menos costo de operación.

Saludos
 
Por primera vez un avión aeronaval aterriza en Glaciar Unión


Para Hielo V la aeronave fue equipada con tecnología desarrollada por el CECs, compuesto por un radar que determina el espesor de hielo (transmisor y receptor; una antena de Sistema de Posicionamiento Global (GPS) y dos antenas de radar), además de un sistema LiDAR para el levantamiento topográfico, y que incluye un escáner láser, un receptor de Navegación Global por Satélite (GNSS), una cámara fotográfica y un computador.

Fuente: Emol.com - https://www.emol.com/noticias/Nacional/2024/12/09/1150775/hito-armada-glaciar-union-antartica.html
 
"Han surgido rumores sobre un posible acuerdo entre Canadá y Chile para la transferencia de aviones de patrulla marítima CP-140 Aurora. Esta especulación surge a raíz de la reciente Reunión de Asia Pacific Economic Cooperation (APEC ) donde el presidente chileno Gabriel Boric se reunió con el primer ministro Justin Trudeau. Durante este encuentro, ambos mandatarios destacaron la estrecha relación entre ambos países y abordaron temas de cooperación en diversas áreas, incluyendo la defensa. Se especula que la posible transferencia de los CP-140 pudo haber sido uno de los temas tratados, considerando la buena sintonía entre ambos líderes.

Aunque aún no hay confirmación oficial, se rumorea que las negociaciones podrían estar en marcha y que dependerán del apoyo político y la asignación de recursos en ambos países. De concretarse, la Armada chilena se posicionaría con una de las flotas de exploración aeromarítima más robustas de la región. Se especula que la operación se manejaría como un contrato gobierno a gobierno, buscando fortalecer las relaciones bilaterales y la cooperación en materia de defensa."
 
"Han surgido rumores sobre un posible acuerdo entre Canadá y Chile para la transferencia de aviones de patrulla marítima CP-140 Aurora. Esta especulación surge a raíz de la reciente Reunión de Asia Pacific Economic Cooperation (APEC ) donde el presidente chileno Gabriel Boric se reunió con el primer ministro Justin Trudeau. Durante este encuentro, ambos mandatarios destacaron la estrecha relación entre ambos países y abordaron temas de cooperación en diversas áreas, incluyendo la defensa. Se especula que la posible transferencia de los CP-140 pudo haber sido uno de los temas tratados, considerando la buena sintonía entre ambos líderes.

Aunque aún no hay confirmación oficial, se rumorea que las negociaciones podrían estar en marcha y que dependerán del apoyo político y la asignación de recursos en ambos países. De concretarse, la Armada chilena se posicionaría con una de las flotas de exploración aeromarítima más robustas de la región. Se especula que la operación se manejaría como un contrato gobierno a gobierno, buscando fortalecer las relaciones bilaterales y la cooperación en materia de defensa."
Bonito bicho



CP-140 Aurora fleet modernization and life extension​

Project summary​

The Government of Canada is modernizing its fleet of 14 Aurora aircraft. The Aurora Incremental Modernization Project (AIMP) involves 23 individual projects to acquire, integrate and install new mission systems and sensors onto the CP-140 for intelligence, surveillance and reconnaissance. This project is being executed in a phased approach with four blocks; blocks I, II and III are complete, and block IV is in the implementation phase.
The Government of Canada has also extended the life of the Aurora fleet. The Aurora Structural Life Extension Project (ASLEP) involved replacing wings and horizontal stabilizers on the aircraft, which will extend the operational life of the CP-140 Aurora fleet to the 2030 timeframe. All aircraft have been life-extended and the project is currently in the close-out phase.
The Aurora fleet is Canada’s primary airborne intelligence, surveillance, and reconnaissance aircraft. The Aurora provides a full range of maritime, littoral and overland surveillance capabilities for domestic and deployed missions in support of Canadian sovereignty and international objectives, as well as anti-surface and anti-submarine warfare. It has been modernized with a world-class integrated mission suite with state-of-the-art avionics, communications systems, computer networks, and sensors.

Related Links​

CP-140 Aurora equipment pageDefence Procurement StrategyCP 140 Aurora System Support, AvionicsCP-140 Aurora System Support, Airframe MaintenanceCP-140 Aurora Imaging Radar SystemCP-140 Aurora Data Management SystemCP 140 Aurora Structural Life Extension Project

Project phases​

Phase 4

Currently in Phase 4: Implementation

4. Implementation​

Aurora incremental modernization project (AIMP)​

  • Block I: Replace the high frequency radio and a number of obsolete systems in order to provide a baseline for the major upgrades that followed
    • Project approval: October 1999
    • Contract award: December 1999
    • Initial operational capability: 1 December 2003
    • Full operational capability: December 2005
  • Block II: Replace the outdated navigation and communication management systems, and associated radios
    • Project approval
      • Navigation systems: June 1999
      • Communications systems: June 2002
    • Contract award:
      • Navigation systems: August 2000
      • Communications systems: June 2002
    • Initial operational capability: February 2008
    • Full operational capability: March 2012
  • Block III: Replace the mission computer and sensors (radar, electro-optics/infrared sensor package, ESM, and acoustic detection systems)
    • Project approval: May 2002
    • Contract award: May 2002
    • Initial operational capability: January 31, 2014
    • Full operational capability: December 18, 2019
  • Block IV: Upgrade three key features of the fourteen block III configured aircraft: beyond-line-of-sight satellite communication, link 16 datalink (a military tactical data exchange network used by NATO countries), and self defence system.
    • Project approval:
      • Definition: October 24, 2013
      • Implementation: June 16, 2015
    • Contract award: October 16, 2015
    • Initial operational capability: winter 2024
    • Full operational capability: summer 2024

Aurora structural life extension project (ASLEP)​

  • Project approval: May 2008
  • Initial operational capability: April 11, 2012
  • Full operational capability: April 24, 2020
Learn more about the Defence procurement process.

Additional information​

Project Updates​

December 3, 2021
Proof of compliance phase 2 and operational test and evaluation phase 1 completed.
July 25, 2021
Combined proof of compliance phase 2 (Mission Systems) and operational flight testing has started.
April 11, 2021
First phase of proof of compliance flight testing (Flight Sciences) completed on CP140111.
March 30, 2021
CP140118 (Production aircraft #1) delivered to 14 Wing Greenwood.
December, 2020
CP140111 14 Wing Greenwood has started.
October 6, 2020
Started modification of production to the third aircraft.
July 21, 2020
The 2nd block IV prototype aircraft, CP140111, completed its first test flight from the IMP facility located at Halifax International Airport.
April 24, 2020
CP140114, the fourteenth and last aircraft to receive the structural modifications under ASLEP was delivered.
February 21, 2020
CP140108, completed its initial assessment flight, landing at 14 Wing Greenwood.
October 4, 2019
Second incremental ground test readiness review is complete.
June 26, 2019
Aircraft CP140110 was delivered. This is the 14th (and last) block III aircraft, of which 13 have been life-extended.
April 29, 2019
The block IV prototype aircraft ground test readiness review was conducted.
October 16, 2015
General Dynamics won a contract amendment to implement the block IV modifications to the data management system.
June 2015
Block IV of the AIMP received project approval.
October 2014
Two CP-140 Aurora were deployed on Operation IMPACT, the Canadian Armed Forces’ contribution to the fight against ISIL in the Middle East.
January 31, 2014
Initial operational capability for block III was achieved. Block III involves the upgrade of the mission systems and sensors.
March 2012
Block II of the AIMP was completed, involving replacement of outdated navigation and communication management systems, and associated radios.
March 2011
Two CP-140 Aurora were deployed on Operation MOBILE, the Canadian Armed Forces’ participation in the international response to the popular uprising in Libya against the regime of Moammar Gadhafi.
February 2010
One CP-140 Aurora supported the RCMP-led integrated security unit for the 2010 Vancouver Olympic Games under Operation PODIUM.
December 2005
Block I of the AIMP was completed, involving replacement of the high frequency radio and several obsolete systems to provide a baseline for other major upgrades that will follow.

Page details​

Date modified: 2023-06-30


Están extendidos y upradeados, SATCOM y hasta LINK 16.

Saludos
 
Última edición:
"Han surgido rumores sobre un posible acuerdo entre Canadá y Chile para la transferencia de aviones de patrulla marítima CP-140 Aurora. Esta especulación surge a raíz de la reciente Reunión de Asia Pacific Economic Cooperation (APEC ) donde el presidente chileno Gabriel Boric se reunió con el primer ministro Justin Trudeau. Durante este encuentro, ambos mandatarios destacaron la estrecha relación entre ambos países y abordaron temas de cooperación en diversas áreas, incluyendo la defensa. Se especula que la posible transferencia de los CP-140 pudo haber sido uno de los temas tratados, considerando la buena sintonía entre ambos líderes.

Aunque aún no hay confirmación oficial, se rumorea que las negociaciones podrían estar en marcha y que dependerán del apoyo político y la asignación de recursos en ambos países. De concretarse, la Armada chilena se posicionaría con una de las flotas de exploración aeromarítima más robustas de la región. Se especula que la operación se manejaría como un contrato gobierno a gobierno, buscando fortalecer las relaciones bilaterales y la cooperación en materia de defensa."
Uff, de confirmarse, sería la mejor manera de acabar el año cddo
 
Aquí algunos de sus equipos

  • Navigation systems including :
    • Control display unit, used to display all information critical to flight, including speed, altitude, heading
    • AN/ARN-508 VOR/ILS/marker beacon, used for enroute navigation and landing
    • Embedded global positioning system/Inertial navigation system (EGI), used to provide aircraft position, heading and velocity
  • Communications systems including:
    • AN/ARC-511 and AN/ARC-513 very high frequency (VHF) radios, used for line of sight air traffic management and marine communications
    • AN/ARC-210 and AN/ARC-234 very and ultra high frequency (V/UHF) radios, used for line of sight data communications and two-way radio communication
    • ARC-512 high frequency (HF) radios and Link-11 tactical data Link, used to transmit, relay and receive long range tactical data and communication
  • Data management system that integrates information and displays it from the following sensors:
    • AN/APS-508 multi-mode Imaging radar system, an exceptionally capable detection, tracking and imaging radar system for weather avoidance, maritime and ground-mapping roles
    • MX-20 electro-optics/infrared sensor package that allows day and night visual surveillance at extended ranges
    • AN/UYS-504 modular VME acoustic sensor processor for analysis of information received from sonobuoys
    • AN/ASQ-508 magnetic anomaly detector, used primarily for the detection of submarines
    • AN/ALQ-507 electronic support measures (ESM) system, used to identify and locate sources of radio frequency emission
  • Armament and search stores:
    • Mark 46 mod 5 torpedoes
    • Sonobuoys
    • Signal charges
    • Smoke markers
    • Illumination flares
  • Crew : Standard crew complement of 10 members varying according to mission including:
    • 2 pilots
    • 1 flight engineer
    • 2 air combat sensor officers
    • 5 airborne electronic sensor operators
Pongo las características en inglés porque la traducción al castellano de google es lo que es. Espero que no sea un problema su comprensión.
 
Características sistema ICS:

  • Sistema Integrado de Control de las Comunicaciones;
  • subsistemas de comunicaciones exteriores y internas,
    como HF, VHF, radio UHF, satélite, enlaces de datos y otros subsistemas;
  • Ingeniería de sistemas e integración a bordo;
  • Apoyo logístico integrado;
 
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