¿cual es lamejor fuerza aerea latinoamericana?

Wolf

Colaborador
Vipers

Eagle_Giuli dijo:
Juajuaa!!! Volvió Flanker 2000, volvió la alegría al foro!!!!

Flanker hasta el día de hoy se recibieron dos monoplazas y dos biplazas, 4 F-16.


Un pequeño alcance, de los Block 50+ han llegado 6, 4 biplazas y 2 mono.

Los MLU comienzan a llegar en Agosto - Septiembre.

Saludos
 

Flanker2000

Forista Sancionado o Expulsado
Se esta armando lindo Chile,nada que decir,sus compras(aunque caras la de los F-16C/D Block 52) fueron bien elegidas y pensadas para desarrollos futuros,bien por ellos
 
Para mi se olvidaron de Venezuela,es la mas moderna y potente creo yo la dupla de f-16 y aviones rusos seran imparables para cualquier fuerza aerea de america latina
 
Si, puede ser que Venezuela pueda ser una muy buena fuerza aerea pero lo unico mejor que los chilenos van a ser los Su-30MK porque sos F-16 ya estan bastantes antiguos...Tendrian que comprar unos 20 0 30 Su-30MK para ser la mejor Fuerza Aerea latinoamericana:cool:
 
Intentar entrever quién o cuál es el mejor en el barrio es como debatirlo todo desde un multiple choice:D Igualmente creo que el balance tan pronunciadamente favorable a Chile se ha roto a favor de Venezuela y la última compra de Chavez. Esos SU-30MK y toda la presumible panoplia de armamento cedido por los rusos (doy por descontado una nutrida orden de BVR producto de los temores´de Chavez...), han convertido a toda la región otrora pacifista a medias... en un pandemonium de rearme. Los F-16 que cuenta Chile tal vez podrían enfrentar a los MIG-29 de Perú, pero dudo de sus chances frente a los chiches rusos nuevos. Nosotros mientras tanto, esperamos en el fondo de la fila...:D
 
Stormnacht dijo:
Intentar entrever quién o cuál es el mejor en el barrio es como debatirlo todo desde un multiple choice:D Igualmente creo que el balance tan pronunciadamente favorable a Chile se ha roto a favor de Venezuela y la última compra de Chavez. Esos SU-30MK y toda la presumible panoplia de armamento cedido por los rusos (doy por descontado una nutrida orden de BVR producto de los temores´de Chavez...), han convertido a toda la región otrora pacifista a medias... en un pandemonium de rearme. Los F-16 que cuenta Chile tal vez podrían enfrentar a los MIG-29 de Perú, pero dudo de sus chances frente a los chiches rusos nuevos. Nosotros mientras tanto, esperamos en el fondo de la fila...:D

Huuumm... la ecuación de Chile con Block 50 + AMRAAM+ AEW dudo que sea fácil de roer. Los Su-30MKV tendrán lo suyo pero yo tengo mis dudas. Al menos el equipamiento ECM/CCME de los Block 50 es bastante superior al de los Sukhoi.

Y si vamos directamente a los bifes, los Su-30 tienen el triple de la firma radar de un F-16, con lo cual las chances no son muy favorables -al menos en teoría- para los Sukhoi.
 

Derruido

Colaborador
VayuSena

Su-30MKI and F-16C and F/A-18E/F
Military Parade, milparade.com

By Anatoly Shamin, Alexander Ilgov, Vladimir Stepanov
Central Research Institute #30 of the MoD, Russia

[January 2001]

An analysis of air force inventories in the majority of countries in the Asia-Pacific region indicates that local fighter forces mostly consist of obsolete U.S.-made F-5 and F-4 aircraft. Only a few air forces are armed with relatively new versions of the F-16 and F/A-18 fighters.

An analysis of air force inventories in the majority of countries in the Asia-Pacific region indicates that local fighter forces mostly consist of obsolete U.S.-made F-5 and F-4 aircraft. Only a few air forces are armed with relatively new versions of the F-16 and F/A-18 fighters.

Purchases by India of the Sukhoi Su-30MKI fighters, which have significantly enhanced combat capabilities of the Indian Air Force, and previous sales of the Su-27 and Su-30 fighters to China and Vietnam may determine further development of air forces in the Asia-Pacific region and help maintain the balance of power.

The competition on the Asia-Pacific military aircraft market, made ever keener by the recent sales of the Su-30MKI fighters, requires from potential buyers a clear understanding of basic specifics of aircraft.

The flight performance, technical characteristics and combat capabilities of any aircraft primarily depend on their assigned role, tactical tasks and mission environment. These factors alone distinguish the Russian fighter from its foreign counterparts.

The Su-30MKI design, having retained the best features of the unsurpassed Su-27 air-superiority fighter, boasts enhanced functional capabilities. It should be noted that comparison of the Su-30MKI, a heavy-class fighter, with the F-16C Block 50, F-16C Block 60, and F-18E/F aircraft is largely theoretical, as they belong to conceptually different fighter classes and have their own, preferential areas of combat employment. For example, the F-18E/F version, owing to the F/A-18 basic design, features a more pronounced strike-mission capability, while in terms of dimensions, this aircraft is close to the Russian fighter.



The Su-30MKI gets all advanced features of the Su-37 and much more.

The basic tactical and technical characteristics determining the capabilities of any aircraft include its flight performance and avionics and armament characteristics. Their analysis makes it possible to compare aircraft and assess the level of their technical perfection.

The Su-30MKI’s structural and aerodynamic configuration incorporates the latest research and technological achievements. It is a triplane (a combination of conventional design with foreplanes) with a lifting fuselage and developed wingroot extensions. The interaction of the foreplanes and wingroot extensions creates a controlled vortex effect similar to that of the adaptive wing. The F-16 and F-18 designs were developed in the early and mid-1970s. In terms of maximum aerodynamic efficiency, the Su-30MKI, like all Su-27-family aircraft, is unparalleled in the world and outperforms the above foreign counterparts by at least 50 to 100 percent. This is why the latest modernization programs, which gave birth to the F-16C Block 60 and F-18E/F versions, involved the increase of wing span, fuselage length and control surface areas and significantly changed the structural configuration and general layout of their basic versions.

Engines with thrust-vectoring nozzles enable the Su-30MKI to perform such maneuvers as «cobra» vertical reverse, roll in «bell» turn in «cobra» etc. In these maneuvers, an angle of attack can reach 180o. These are not purely aerobatic maneuvers: this supermaneuverability can be effectively used in combat. As for the F-16 and F-18 aircraft, their maximum angles of attack are 30o and 40o, respectively, and they cannot use armament at supercritical angles of attack.

In terms of conventional maneuverability characteristics, all these fighters are very similar. However, according to preliminary assessments, the Su-30MKI’s supermaneuverability gives it a 30-percent superiority over its competitors in close air combat. Aircraft multiple capabilities put into the forefront the problem of effective weapon employment. To solve this problem, the Su-30MKI has a copilot/operator to improve the crew’s performance, weapon employment efficiency and provide for group missions.


The role of avionics in aircraft combat employment is ever growing. A number of the Su-30MKI fighter’s subsystems (navigation and communications equipment, cockpit instruments) are being developed jointly with foreign companies. Consequently, these subsystems will be technologically on a par with the best foreign counterparts. The superiority of the Su-30MKI’s radar in terms of target detection range, scanning sectors and jamming immunity makes it highly effective in long-range air combat.

Modern Russian fighters are equipped with an advanced optronic system designed to search, detect, lock on, automatically track aerial and ground targets and destroy them by onboard weapons. An optical locating station and a helmet-mounted sight incorporated by the system provide for effective weapon employment against aerial targets. The high accuracy and jamming immunity of the system interfaced with the onboard radar make it possible to detect targets at a range of up to 50 km and engage them in good time, significantly enhancing the fighter’s overall combat capabilities. The helmet-mounted sights have only recently appeared on foreign fighters. As for optronic equipment used against ground targets, the capabilities of the F-16’s LANTIRN and F-18E/F’s ATFLIR systems are close to those of the Russian-made analog, although foreign developers maintain a priority in this field.

Compared to the F-16C Block 50, a heavy weapon load carried by the Su-30MKI significantly (by 20 percent) reduces the time required to defeat ground targets by one sortie, especially when using aerial bombs. The F-18E/F fighter is planned to have a similar combat load capacity in the future.

Notably, in terms of quantity and types of weapons, the Russian fighter considerably outclasses the F-16C Block 50 and F-16C Block 60 aircraft. Only the F-18E/F is close to the Su-30MKI in this respect.


In terms of target designation angles, maneuverability, etc., the R-73E close-range air-to-air missile in service with the Su-30MKI significantly outperforms similar foreign missiles and is rightly considered the world’s best in its class. The high energy and ballistic parameters of the Su-30MKI’s long-range air-to-air missiles, combined with the capability of its radar, allow it to deliver preventive strikes against aerial targets, including its potential rivals.

Fitted with 12 weapon stores, carrying a full complement of air-to-air missiles and featuring a multichannel target engagement capability, the Su-30MKI fighter can be effectively used to repulse a massive air raid.

The Su-30MKI has a twofold advantage over the F-16 aircraft in the number of simultaneously carried air-to-ground guided weapons, which are also more efficient. High-power guided weapons carried by the Su-30MKI enable it to defeat deeply buried, hardened and superhardened priority targets. The Su-30MKI’s medium-range guided missile can be launched at stand-off ranges. The F-18E/F fighter is expected to be armed with similar missiles after 2005. It will be also equipped with air-to-surface missiles guided by a satellite navigation system, although export deliveries of these aircraft are unlikely in the near future.

Antiradar and antiship missiles in service with the Su-30MKI fighter excel their foreign couterparts in their mean speed.The Su-30MKI’s gun features higher accuracy and better armor piercing capability against lightly armored vehicles. Owing to its unique features which favorably distinguish it from foreign counterparts, the Su-30MKI is rightly considered one of the best multirole fighters at the beginning of the 21st century.

Aircraft combat capabilities are usually assessed using complex efficiency indicators defining aircraft overall performance. According to preliminary estimates, in long-range air combat, the Su-30MKI outperforms the F-16C Block 60, F-16C Block 50 and F-18E/F aircraft by 15, 20 and 12-15 percent, respectively, owing to its radar’s greater detection range, higher jamming immunity and multichannel capability, as well as better maneuverability.

he Su-30MKI’s supermaneuverability and better air-to-air missiles give this aircraft superiority in close air combat in which it excels the F-16C Block 50 by 10-15 percent, F-16C Block 60 by 20-30 percent (as the high wing loading significantly limits its maneuverability in close-range combat), and F-18E/F by 15-20 percent.


Opposing Forces: IAF Su-30K and PAF F-16 Fighters

In terms of ground strike capabilities, the Su-30MKI outperforms the F-16C Block 50 by 50 percent and the F-16C Block 60 by 100 percent owing to its better surveillance and fire control radar system, higher survivability, better maneuverability, heavier combat load and longer flight range. The F-18E/F, following its modernization which has increased its flight range, armament suite and ammunition load and upgraded its surveillance and fire control radar system, still lags behind the Su-30MKI in strike capability by 15 to 20 percent.

Another distinguishing feature of the Su-30MKI is its high versatility. It can be used as an air defense interceptor, a strike aircraft or a flying command post. It can be used as a leader aircraft of combined fighter groups (including those of light fighters), ensuring their cooperation and concentration of efforts. In addition, the SDU-10MK digital fly-by-wire control system makes it possible to use the Su-30MKI as a combat trainer.

The above comparative analysis of the Su-30MKI’s combat performance and technical characteristics demonstrate that this aircraft is capable of attaining air superiority, repulsing massive air raids, supporting combat actions of other air groups, destroying a wide range of ground and naval targets, and executing various special missions.

The Su-30MKI can operate over short ranges and also fulfill autonomous long-range missions. Unlike the F-16 and F-18 aircraft, the Su-30MKI’s short-range operation will not reveal all its capabilities, yet its advantages here are still obvious. Hopefully, the above assessment will allow potential customers to evaluate the combat capabilities of the Russian fighter and its main rivals on the Asia-Pacific aircraft market.
 

Teseo

Colaborador
spirit666 dijo:
Huuumm... la ecuación de Chile con Block 50 + AMRAAM+ AEW dudo que sea fácil de roer. Los Su-30MKV tendrán lo suyo pero yo tengo mis dudas. Al menos el equipamiento ECM/CCME de los Block 50 es bastante superior al de los Sukhoi.

Y si vamos directamente a los bifes, los Su-30 tienen el triple de la firma radar de un F-16, con lo cual las chances no son muy favorables -al menos en teoría- para los Sukhoi.

No Claudio, no me hagas defender el Su-30MKV, que por bajar a la realidad a muchos compatriotas ya me quieren ex-patriar.

Los rusos han desarrollado, probado y puesto en servicio, todo una multitud de soluciones para la reducción de la firma radar del Su-27/familia y del MiG-29/familia. Están en servicio en Rusia (donde cada mes se actualizan con estas soluciones 7 Flanker y 6 Fulcrum) donde ya hay mas de 100 Flanker actualizados e informaciones afirman que usuarios del Su-30 también la han recibido.

Las soluciones de reducción de RCS logran efectos de reducción de 10 a 15dB y efectivamente "recortan" el rango de detección frente a radares operando en bandas I/J a la mitad. Para lograr semejante rendimiento y para dejarlo en cristiano (y no ponerme a hablar de ecuaciones que pocos entienden), si tu RCS original era de 16m2, el nuevo RCS será de 1m2. El alcance de detección se duplica en consideración de la raiz cuadrada del RCS del avión.

Las soluciones aplicadas incluyen RAM de alto desempeño en la primera etapa del compresor del AL-31F, en los ductos de admisión, materiales polimero-metálicos depositados con procesos de deposición de plasma de 2da generación en la carlinga, pantallas y soluciones FSS para el domo de radar y RAM depositado en aerosoles para tratar los puntos "calientes" del perfil de las cargas lanzables, incluyendo misiles, bombas, etc.

Ya no es el triple :)

P.D: Tengo bastante información de esto, incluyendo articulos en el Journal de la Academia de Ciencias de la Federación Rusa, escritos por el director general de ITAE, el consorcio tecnológico que diseño las soluciones y del director general de Sujoi, entre otros...si alguien quiere mas información, a la orden.
 

Fierro

Fotógrafo oficial ZM
spirit666 dijo:
... Y si vamos directamente a los bifes, los Su-30 tienen el triple de la firma radar de un F-16, con lo cual las chances no son muy favorables -al menos en teoría- para los Sukhoi.

Disculpas pero ¿ No es muy simplista evaluar un hipotético enfrentamiento entre dos aviones tomando un sólo parámetro ?

Saludos.
 
Como dicen más arriba, F16 Block 50 + AMRAAM + AEW tiene una altísima probabilidad de derribo, fundamentado en los hechos: probado en combate.
Los demás, van al encuentro, tambien con altísimas probabilidades de lograr derribos pero hasta ahora solo en el papel. Y eso pesa !!!

Saludos.
 

jedi-knigth

Colaborador Flankeriano
Colaborador
¿quien escribio el articulo de mas arriba? ¿La oficina de marketing de Sukhoy? :D:D
No es tan loca la hipotesis con venzuela de la mano de bolivia ahi podemos imaginar un terreno de lucha...
 

Derruido

Colaborador
Fierro dijo:
Disculpas pero ¿ No es muy simplista evaluar un hipotético enfrentamiento entre dos aviones tomando un sólo parámetro ?

Saludos.

¿ Y donde está el piloto?:rolleyes:

Saludos
Derruido

P/D: Yo no entro en el concurso de quien la tiene más grande, por que de cabeza pierdo.:(
 
jedi-knigth dijo:
¿quien escribio el articulo de mas arriba? ¿La oficina de marketing de Sukhoy? :D:D

Jedi...exacto es de Sukhoi y habla del Su-30MKI no de la versión adquirida por Venezuela. Son otros motores, sin canard, sin TVC, con otro radar y con otra aviónica.


PD: Derruido ...el tamaño no importa !!!!!:D :D
 

Derruido

Colaborador
spirit666 dijo:
PD: Derruido ...el tamaño no importa !!!!!:D :D

Estimado Claudio:

Gracias a Dios eso lo sé muy bien, sino todos éstos años me hubiera muerto de hambre.:rolleyes:

Pero como en el foro parece que a más de uno le gusta competir, por ver quien la tiene más grande..................


Saludos
Derruido
P/D: 22 cm son poca cosa si los comparamos con mi orgullo, por eso me separé de la competencia.:D :D
 

Derruido

Colaborador
22 cm es la distancia entre la punta de mi dedo índice y la punta del pulgar teniendo extendida la mano.:D :D

Que pensaban, manga de depravados.:rolleyes:

Saludos
Derruido
 
Si hemos de utilizar el término de "usado en combate" creo que no debería limitarse sólo a las capacidades probadas de un sistema, sino también a las virtudes conseguidas por el factor humano, o sea la experiencia y talante del piloto. De cualquier forma, como dice Spirit 666, la presencia de Block 50 en este sector del continente es como para tener en cuenta, desde ya, al igual que éstos engendros más al norte...



Y cuando ALGÚN DÍA..., digo bien, algún día, los cerebros positrónicos de los androides que tenemos en el gobierno se conecten de una buena vez, y decidan al fin el SdA para nuestra FAA y ARA (tomando en cuenta la oferta rusa...), mi sueño, aunque no mi desvelo, sería éste bichito:



EL ESPLÉNDIDO SU-32FN... Un salute
 
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