Bue...mirando un poco sobre el Z-10, no es nuevo el tema...dado que se remonta al año 2000, cuando no tenían un motor autóctono potente, y recurrieron al PT6
Pratt & Whitney Canada, the United Technologies unit based near Montreal, said it won a contract in 2000 to supply its PT6 engine for the civilian version of a helicopter that was simultaneously being developed for the military.
Pratt & Whitney said it developed the PT6 engine more than 40 years ago, and over 25,000 of the engines are used on commercial aircraft around the world.
The company said it applied for and received an export license from the Canadian government to provide 10 engines to the Chinese, and they were delivered between 2001 and 2002. The company said in a statement it believed China would develop their own engine for the military model.
But the Chinese military engine ran into delays and Pratt & Whitney engines were used during development of a common aircraft platform that shared rotors and transmissions, according to the statement.
Pratt & Whitney Canada said it had not provided any other engines to China since 2002, and the program had undergone changes. The Canadian government was currently reevaluating the program, the company said.
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Luego del escándalo con EEUU y Canada, el Wuzhi-10 producido en serie ya no apareció como un PT-6C, sino que estaba directamente equipado con un motor turboeje 9 de fabricación nacional. La potencia de salida de este motor es menor que la del PT-6C, y los indicadores técnicos del Wuzhi-10, especialmente los requisitos de rendimiento de vuelo a gran altitud, tienen que cortar la armadura protectora y el radar para reducir el peso, el peso de despegue se redujo en casi una tonelada.
Desde este punto de vista, la demanda de helicópteros armados era relativamente urgente en ese momento, por lo que china necesitaba producirlos en masa y equiparlos antes de que maduraran los motores correspondientes.
Hasta hace poco, finalmente presentaban un motor turboeje mejorado-9C. La potencia de salida de la máquina alcanzaba los 1100 kilovatios, que está básicamente al mismo nivel que el T-700-GE-701 de EEUU.
una lástima...pensé que era una nueva versión