Me alegra que seguis leyendo el foro, del tema de los Boeing B747-400 seria bueno saber porque los desprogramaron antes de poderlos devolver...la plata que se pierde no se si te acordas que las pone el gobierno Argentino a traves de los impuestos que nos cobran a todos...lo mismo podria decir de los B737-500 y los MD???
Del tema de Esquel que tanto mencionas, si tenes algun informe que yo no tengo por favor hacenos el favor y escribilo, ademas si vamos a hablar de despistes Aerolineas Argentinas y Austral tuvieron varios y con perdida total de avion.
--- merged: May 6, 2012 1:10 AM ---
Estos datos fueron obtenidos del Data Base de Aviation Safety Network, por si a alguien le queda dudas de quienes son los que se van mas de pista...con recursos del Estado Argentino....
Date:
20 NOV 1992
Time:
21:10
Type:
Boeing 737-287C
Operator:
Aerolineas Argentinas
Registration:
LV-JNE
C/n / msn:
20408/265
First flight:
1970-09-11 (22 years 3 months)
Engines:
2 Pratt & Whitney JT8D-9A
Crew:
Fatalities: 0 / Occupants: 6
Passengers:
Fatalities: 0 / Occupants: 107
Total:
Fatalities: 0 / Occupants: 113
Airplane damage:
Written off
Airplane fate:
Written off (damaged beyond repair)
Location:
San Luis Airport, SL (LUQ) (Argentina) show on map
Phase:
Takeoff (TOF)
Nature:
Domestic Scheduled Passenger
Departure airport:
San Luis Airport, SL (LUQ) (LUQ/SAOU), Argentina
Destination airport:
Buenos Aires-Jorge Newbery Airport, BA (AEP) (AEP/SABE), Argentina
Flightnumber:
8524
Narrative:
Flight AR8524 was a scheduled flight from Buenos Aires to Córdoba and San Luis. The flight arrived at San Luis at 20:46. The landing was heavy, so the copilot asked the mechanic to check the undercarriage before departure. A quick turnaround for the flight back to Buenos Aires was performed. The aircraft taxied onto the runway towards the beginning of runway 18. While turning 180 degrees to line up for takeoff, the aircraft tires left signs of rubber marks. During the takeoff roll the nr.3 tire lost pressure and the nr. 4 tire lost some thread. The nr. 4 tire, on the right main gear, burst, just before reaching the V1 speed. Take-off was aborted when the aircraft began vibrating and banked to the right. The aircraft overran by 125m and caught fire.
CAUSAS: "Aborto de despegue y despiste del avión por la cabecera opuesta, provocando en principio daños en el mismo y posteriormente a la evacuación de los pasajeros su destrucción total por el fuego, debido a la rotura de ambas cubiertas del tren de aterrizaje derecho durante la carrera iniciada."
FACTORES CONTRIBUYENTES:
- Programación de vuelo con escalas de tiempo reducido y etapa corta en el tramo CBA - UIS que posiblemente no permitió la necesaria refrigeración de las ruedas, dando origen al desinflado y posterior destrucción del neumático de la rueda 4 y la explosión y destrucción del neumático de la rueda 3.
- Disminución de la acción de frenado en el conjunto del tren de aterrizaje con las cubiertas rotas;
- Conocimiento parcial y desconocimiento de los tiempos y procedimientos para enfriamiento de las ruedas por parte de los pilotos;
- Atraso en la salida del vuelo, respecto al horario programado;
- Dificultad para apreciar en el aeródromo San Luis, durante operaciones nocturnas, referencias visuales de la pista recorrida y por recorrer y falta de inquietud de los pilotos durante el aborto del despegue (RTO);
- Acción poco eficaz de los medios contra incendio disponibles.
Date:
05 JAN 1990
Time:
21:50
Type:
Fokker F-28 Fellowship 4000
Operator:
Aerolineas Argentinas
Registration:
LV-MZD
C/n / msn:
11127
First flight:
1977
Total airframe hrs:
23915
Cycles:
32264
Crew:
Fatalities: 0 / Occupants: 5
Passengers:
Fatalities: 0 / Occupants: 85
Total:
Fatalities: 0 / Occupants: 90
Airplane damage:
Written off
Airplane fate:
Written off (damaged beyond repair)
Location:
Villa Gesell Airport, BA (VLG) (Argentina) show on map
Phase:
Landing (LDG)
Nature:
Domestic Scheduled Passenger
Departure airport:
Buenos Aires-Jorge Newbery Airport, BA (AEP) (AEP/SABE), Argentina
Destination airport:
Villa Gesell Airport, BA (VLG) (VLG/SAZV), Argentina
Narrative:
The first approach to Villa Gesell was abandoned. The crew carried out a circuit and attempted a landing from the opposite side of the runway. The F-28 landed fast on a wet runway and overran, entering muddy terrain for 90m. The nosegear collapsed and right main gear, together with part of the wing, were sheared off. The aircraft burned out.
CAUSAS: "Exceder los límites de la pista en el aterrizaje, lo que provoca la destrucción y posterior incendio de aeronave, debido a un inadecuado uso de los mandos para detenerla de acuerdo con sus performances en la longitud de pista disponible, y a la decisión operativa del piloto al mando de efectuar el vuelo en una situación marginal. Como factores concurrentes a la destrucción de la aeronave se consideran el estado de la franja de seguridad y el inadecuado empleo de los medios contra incendio disponibles."
Accident description
Last updated: 5 May 2012
Status:
Final
Date:
26 SEP 1988
Time:
11:36
Type:
Boeing 737-287
Operator:
Aerolineas Argentinas
Registration:
LV-LIU
C/n / msn:
20964/379
First flight:
1974-10-10 (13 years 12 months)
Engines:
2 Pratt & Whitney JT8D-9A
Crew:
Fatalities: 0 / Occupants: 6
Passengers:
Fatalities: 0 / Occupants: 56
Total:
Fatalities: 0 / Occupants: 62
Airplane damage:
Written off
Airplane fate:
Written off (damaged beyond repair)
Location:
Ushuaia Airport, TF (USH) (Argentina) show on map
Phase:
Landing (LDG)
Nature:
Domestic Scheduled Passenger
Departure airport:
Río Grande Airport, TF (RGA) (RGA/SAWE), Argentina
Destination airport:
Ushuaia Airport, TF (USH) (USH/SAWO), Argentina
Flightnumber:
648
Narrative:
Aerolineas Argentinas Flight 648 departed Buenos Aires-Aeroparque for a flight to Ushuaia with intermediate stops at Bahía Blanca and Rio Grande.
At 11:20 the flight contacted Ushuaia reporting over Fagnano at FL120, requesting clearance to leave FL120. The flight was cleared down to 8000 feet and weather was reported being wind 230deg at 12 knots, runway 16 in use, visibility 30 km, 3/8 SC at 1200 meters, 2/8 CU at 1500, temperature 9deg C QNH 998,4 mb. After passing 8000 feet the aircraft was cleared to descend for runway 16 in VMC. Because latest reports indicated wind from 360deg at 20 knots the crew decided to use runway 34 instead. They were warned of possible windshear for that approach. At 11:36 the aircraft touched down hard (1.89G) with excessive speed (140 knots instead of 128kts) bounced and the Boeing then veered off and went down a slope into 2m deep water.
PROBABLE CAUSE: "Exceder los límites de la pista, con destrucción de la aeronave, al intentar un aterrizaje con toque largo y exceso de velocidad, y no utilizar parte de los sistemas disponibles para el frenado."
Events:
Status:
Final
Date:
27 JAN 1986
Time:
07:59
Type:
Boeing 707-387C
Operator:
Aerolineas Argentinas
Registration:
LV-JGR
C/n / msn:
19961/754
First flight:
1968
Engines:
4 Pratt & Whitney JT3D-3B
Crew:
Fatalities: 0 / Occupants: 4
Passengers:
Fatalities: 0 / Occupants: 1
Total:
Fatalities: 0 / Occupants: 5
Airplane damage:
Written off
Airplane fate:
Written off (damaged beyond repair)
Location:
Buenos Aires/Ezeiza-Ministro Pistarini Airport, BA (EZE) (Argentina) show on map
Phase:
Landing (LDG)
Nature:
Cargo
Departure airport:
São Paulo (unknown airport), SP (), Brazil
Destination airport:
Buenos Aires/Ezeiza-Ministro Pistarini Airport, BA (EZE) (EZE/SABA), Argentina
Narrative:
The Boeing landed in rainy weather with a 240deg/30 knots wind on runway 35 and overran the runway. The aircraft collided with a hill and came to rest 120m past the end of the runway.
CAUSAS: "Aterrizaje largo excediendo los límites de la pista, por mala apreciación de la velocidad, altura y distancia."
Events: